Sentiasa "semangat" di tempat kerja!

Sumber : Majalah Nur

Pernah tak u'olls mengalami 'badMood' atau erti kata lain 'mood tak baik, lempang mau??'  atau tak ada semangat ke tempat kerja? Biasalah manusia kan, feeling pasang surut ... Nak-nak pulak bila hari Isnin yang orang zaman millenium ni beri istilah apa? 'Monday Blues'?. Lagi lah mood nOn ada, dek nOn uii... Tapi, kita sebagai hamba Allah, kita boleh berusaha mengatasinya ... Macam mana? Ha..ni apa yang aku dapat dari Majalah Nur yang housemate aku beli tempoh ari... Sebagai perkongsian dan tatapan kita bersama ...
  1. Kerja adalah ibadah, kita bekerja bukan sebab keluarga ngn syarikat je, tapi adalah kerana Allah SWT juga.. Rezeki yang berkat tu datangnya dari pekerjaan yang dilakukan dengan ikhlas dan tekun.
  2. Kenali dan fahami penyebabnya. Semangat yang merundum mesti ada sebabnya.! Kalau kita tau penyebabnya pasti kita boleh atasinchin. Contoh macam meja berselerak ke, bebanan kerja dari bos ke, hilang punca untuk bergelak ketawa ke, tak ada sumber inspirasi ke...Jadi, apa lagi laksanakan penyelesaiannya.! 
  3. Susun Keutamaan. Sebaiknya kita mempunyai pelan kerja dan perancangan tersusun dengan mendahulukan kerja yang paling tinggi keutamaannya dan yang paling dikehendaki syarikat/bahagian. Kerja yang paling penting boleh meringankan dan mempengaruhi kerja-kerja kita selanjutnya.
  4. Disiplin. Setiap tugasan yang akan kita lakukan selalunya tentukan 'deadline' Meskipun syarikat atau klien kita dah tentukan 'deadline' tetapi sebaliknya kita juga mempunyai 'deadline' sendiri. Hal ini dapat memacu semangat kerja kita untuk menyelesaikan kerja dengan kadar yang lebih segera dan mengelakkan kerja daripada bertimbun.
  5. Letak foto orang yang kita cintai. Aih...lain macam aje.. Tapi betul juga...kan.! Seringkali melihat orang yang kita sayangi perasaan sedih dan tak semangat tu boleh diubah, walaupon agak peribadi tapi, hal ni dapat merangsang semangat bekerja kita... So, apa lagi, kot lah ada admire dekat opis tu ke, snap la gambar dia jadi background desktop ke, screensaver ke kan dan tataplah sampai datang feel kerja...jangan feel lain udah..ye?
Lepas ni aku mau print out colour gambar Zizan Raja Lawak lah.. Baru gerend bangett...

Comments

  1. pernah jer
    biasalah manusia
    kadang2 ada time dia mood xelok
    hehehe

    ReplyDelete
  2. hahaha..kalau boh gmbo zizan yg ni..mmg kerja asyik nk gelak je la memajang...^^

    ReplyDelete
  3. bukan ker 5s sekarang xley letak gmbr yg bebukan kat skrin???
    heh??
    hahaha...aku hanya baca dengan senyuman je dgn entry ko ni....
    trtm bab xde mOod sumber inspirasi...dgn letak gmbr secret admire....
    ahhahaha...
    letak wat wallpaper henfon je sudey..haha..~

    ReplyDelete
  4. guwa kalau p kerje mmg best, sbb ade awek cun kat opis, lalala~

    ReplyDelete
  5. saya dulu pon mcm tuh..asal hari isnin je moody..tp skrg dh jd hsewife..tiap2 hari pon best!!hehe

    ReplyDelete
  6. nusha : yer la..dia mmg kaki lawak.rasanya kalau tengok muka zizan je dah rasa nak gelak..belum dia buka mulut g..

    lady : kan aku cakap aku mau print out colour gambar dia? apa lagi maknaya yg aku smpikan? errr..... woi, letak kat empon malu la...mcm budak2 pny admire...aihh...

    nazirul : waa..lu mmg menghargai anugerah tuhan ekkk....

    liza razak : bahagianye....! aihhh...jelesssss~,~

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts