Cerita Zaman Sekolah


1990 ...

Aku ingat lagi, masa tu akhir tahun... Mak ayah duk sebuk sakan kira bajet nak beli baju sekolah abang aku, kasut sekolah juga untuk aku. 

Waktu tu aku la yang seronok. Nak masuk darjah satu kan.  Juga sebab nak berjalan. Dah terbayang depan mata, bangunan Yaohan, Batu Road Supermarket yang sebaris dengan Kamdar tu. Terbayang juga baju sekolah plain dengan kain biru gelap juga pinaform yang akan jadi milik aku nanti.

Search from Google, tp pic by REDMUMMY.COM
Google Search

Pagi Ahad aku sekeluarga dah tunggu bas dekat depan flat. Bila teringat waktu tu, terasa sedih pula. Mana tak, gigih mak ayah aku bawa kitorang berjalan. Ialah, ayah aku keje Atandan je. Mana mampu nak beli kereta.. Harapkan motor kapcai ayah yang ada bakul belakang tuk bubuh nasi lemak jual kat pejabat tu je lah. Itu pun takkan la nak naik sampai 4 orang kan. 

Tunggulah bas 15 yang akan ke KL tu. Waktu tu memang seronok la aku rasa. Nak pula duduk dekat seat sebelah tingkap. Happy tak terkata..! Berjalan dengan kasut kaler merah polkadot putih tersarung dikaki. Fullamak! Memang rare la wktu tu.. Punya la dulu nak dapatkan kasut polkadot tu aku boleh buat aksi akrobatik depan kedai kasut. Nak tak nak mak aku belikan juga.. Gigih kan..?

 

Dok shopping punya shopping, perasaan tak sabar nak beli baju sekolah kuat sangat. Mana tak ni kan pertama kali nak masuk sekolah, kenal kawan-kawan baru. Mestilah kena nampak anggun. Nak pulak bau baju, kasut baru tu memang menarik perasaan aku waktu tu. Mak aku cakap bila umur aku cecah 7 tahun aku dah kene pegi sekolah macam abang Jiz. Masa tu dah tak boleh tido dengan mak lagi.. Alaaa...part tu yang sedih tu.. Karang time aku terbayang muka ala-ala kak limah sape yang nak peluk aku kan? Tetiba rasa macam tak mo sekolah! Alasan aku bagi kat mak aku, aku belum 7 tahun lagi. Bulan 6 nanti lah baru 7 tahun. So, bulan 6 nantilah aku masuk sekolah... Masa tu memang gigih mak aku nak menjawab kat aku. Tapi, bila mak aku sua kan baju dengan kasut baru tu, aku mula berubah fikiran ... Dapat baju baru kot kalau pegi sekolah ... Wajah-wajah kak limah terus luput dari pandangan!

________
legnote : Dulu apa brand kasut sekolah korang? Aku pakai kasut Wira je..murah RM14.90 je.. Nak beli SPARX tu mahal, cecah RM23.90... Kesian mak ayah aku!

Comments

  1. ye leh kite g comment tak...
    kita ingat gak masa kita sekolah rendah tabika agama (PASTI)...pas ayah kita hanto kita g sekolah kita terus balik jln kaki...so ayah kita balik keje tgok kita dah ader kat umah x p sekolah ...maka dapatlah kita panyapu lekat dek belakang hahha...

    ReplyDelete
  2. haha....ciyan cik ayu...ti jgn wat camtu kat apit.. Pi antor skolah, cik ay trus balik umah tgk dia da sampai umah dulu dr cik ayu lak....hahahaha~

    nuyui : rindu kan zaman2 sekolah dulu.... mishh soo much!

    ReplyDelete
  3. 1990 sy dah darjah 5..time tu sy pakai kasut Bata,Pallas dan Sparx juge hehe..

    ReplyDelete
  4. aah samela cik ana pun pakai wira gak..
    pastu mase jd pengawas pakaila kasut carlton hitam..hik3

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts