Friday, January 10, 2014

Kisah silam dan masa hadapan




Tadi, 



Sesambil baring melingkar atas katil mengenangkan exam dah selamat habis. 

Masuk satu pesanan ringkas. Bbm. Seorang sahabat sekuliah. Katanya dia tengah sibuk memikir. Sambil mengira jam kredit yang perlu dihabiskan. Pening. Macam banyak lagi yg perlu dia hadap. Sedangkan usia semakin menginjak.. Alahai, sms dia terus buat aku duduk dan terus belek kertas kuning yang aku dapat waktu pendaftaran dulu. 

Iya lah....

Menjelang final year, umur dia dah pun cecah ke angka 3 siri. Aku? Harusla 3 plus+. Tak jauh bezanya umur aku dengan dia. Yang pastinya aku tetap lebih tua dari dia. 

"Ada ke orang nak kat aku?"....

Tiba-tiba....

Sama seperti soalan yang pernah aku tanya pada diri sendiri sebelum aku buat keputusan tuk sambung belajar semula dulu... 

"Jangan risau beb... Allah tu maha adil. Dia tarik yang itu, tapi kemudiannya dia akan beri yang ini. Dan lebih baik dari yang dulu.. Menjelang ke final year nanti, mana tau kau jumpa seseorang yang betul-betul memang untuk kau..." 


Sekurang-kurangnya kau takkan rasa menyesal sebab tak buat perkara yang kau nak. 


Mungkin kisah silam yang membuatkan diri dia takut tuk menghadap masa hadapan... Mungkin.





10 comments:

  1. Jika kisah silam tu benda yang tak nak di kenang.lupekan dan fikirkan masa hadapan yang lebih membahagiakan :)

    Salam Jumaat.

    ReplyDelete
  2. semua dh dirancang tapi ALLAH yang tentukan..

    ReplyDelete
  3. gud luck utk exam...alaa...xkisah....asalkan kita usaha dan buat yang terbaik...kerna kita hanya merancang...ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik utk kita...

    ReplyDelete
  4. :) yup... Yg penting usaha tuk berjaya

    ReplyDelete
  5. ada... tapi ramai yang takut nak dekat kot...

    ReplyDelete
  6. kalau belajar tinggi2 ni, takut orang nak datang dekat...huhu

    ReplyDelete
  7. berusaha sebaik mungkin untuk jd yg terbaik...

    ReplyDelete
  8. awk knl akk kn...awk slu dgr akk membebel mcm2 ...terutama pasal jodoh...n awk tau skrg akk mcm mana..nasihat akk..kita doala apa yg kita mampu..sambil tu jgn lupa usaha...walau ati xrela...ttp kna usaha...semoga ada hasilnya...klu rs sedih..nangis je..xpyh thn2...klu happy...enjoy je puas2...no worries...selagi apa yg awk bt tu xslh disisi allah..masanya akan tiba cuma xtau bl...

    ReplyDelete
    Replies
    1. T,T ...

      Sebak pulak tetiba bila baca note akak ni...
      Ye kak, saya yakin ngn qada n qadar Allah tu...
      InsyaAllah...

      Delete