expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday, September 16, 2010

DIHALAU DI MALAM RAYA

Seronok shopping?? Kami sampai Mantin dekat jam 1:30 pagi.. Semua kepenatan... Mak, Makcik, Pakcik sekalian semua dah lelap... Yg tinggal ayah ngn Pak Ndak je yg setia menanti anak-anak balik bershopping... Aku terus masuk selimut...tak sampai 5 minit dah lelap... Krohhh..krohh~~
Tiba-tiba aku terkejut dengan bunyik sesuatu .... Gedeganggg!!! 
Mak aku kat sebelah pun tekejut same... Aku buka mata sebelah, pasang telinga...

ni lah Yie!

"Kenape Yie?" mak aku tny... Sbb dia la yg langgar pintu tengah laluan nak ke dapur....
"Ular..." tangan kanan dia angkat hala ke dapur...
Yang abang aku dekat sofa ruang tamu depan main PSP pada mulanya gelak-gelak bila dengar Yie langgar pintu..terus kejang. . "Ular..?" [seperti apa yang diceritakan] sbb Yie memang sengal kadang-kadang..! 

"Kat mana?" 
"Dapur, kat pintu nk g bilik air.." Ayah aku bangun, Pak Ndak yg baru letak kepala kat bantal pon trus keluar pg dapur... 
"Mana?"
"Td Yie lalu nk g blik air, terlanggar mende, Yie igt getah paip..tp ble tgk dia bergerak bengkok... Yie gostan pelan-pelan.... Trus lari naik atas..." Yukk...!! Dari dapur bawah, ke tingkat atas cuma 5 langkah..!! 
Ayah dgn Pak Ndak cuba jolok-jolok bawah almari lama dgn peti ais guna buluh...kata Yie, ular tu menghala arah tu... Jolok punya jolok, agaknya terasa sakit, Zzzassssttt..... dia keluar nk patuk, cuba nk protek diri.... hah! Ape lagi...ayah aku ngn Pak Ndak, bertempiaran lari naik atas... Pak Ndak dgn kain pelikat kasut PhuaChuKang...nasib tak lucut... Yang kami terjerit ble tgk ular tu dah cabut hala ke sinki...Tak bleh jadik, Acik Bung suh call bomba.. Besok nak raya, kang tak pasal-pasal ada yang beraya kat sepital... 

Jam dah tunjuk 2:30 pagi...setengah jam lebih kurang..3 orang JPA, dari Labu datang.. Hmmm...sungguh menarik..dan comell... Terasa mcm diawang-awangan....!! Encik mmg hero lah di pagi raya... Dekat kul 4:30 pagi baru dapat tangkap reptilia tu..dari bawah sinki, ke belakang papan playwood yg nak buat dinding, ke setor simpan dulang, pinggan mangkuk kenduri, abang2 JPA tu kejor... Semua aksi ada, terkejot, terlompat, bertenggek... bagai..!! Rupanya menatang tu dah menghuni setor bawah tu tanpa apa-apa bayaran sewa selama nih.. Bila abang tu geledah setor, terjumpa salin kulit dia dah kering.... Yuk..selama kami balik kampung dua tiga bulan yg lepas, dia pun ada bersama... Cuma tak bertembung jea...!! Malam raya ni lah yang menemukan kami! Rupanya kite serumah, berkongsi bilik air dan dapur...
Selesai suda, tibalah waktu perpisahan, antara kami dan ular, aku dan abg JPA...errr, statement...!! Haha~~ Sblm berpisah tu sempat la abang-abang tu beraya, kami hidang ketupat, rendang ngn kuah kacang, air sarsi...Abang tu la orang pertama beraya kat umah kami... Sebelum subuh dah sampai...!! Bukan setakat makan, Mak Tam siap bagi duit raya lagi, tiap org...~~ huhu...SYOKNYER RAYE...!! lalalaa...~o0~
      

No comments:

Post a Comment